مادربرد بررسی، خرید و قیمت مادربرد فروش ویژه مقداد آی تی

به یاد داشته باشید که مادربرد به پردازنده؛ رم؛ هارددیسک؛ پردازنده گرافیگی و سایر سخت افزارها متصل می شود؛ بنابراین نه تنها باید از سازگاری اطمینان حاصل کنید, بلکه باید مطمئن شوید که مشکل گلوگاه را تجربه نمی کنید. در نهایت؛ اگر می خواهید عملکرد بیشتری را از سیستم خود دریافت کنید؛ یا فقط به دنبال یادگیری هستید؛ ممکن است بخواهید پردازنده خود را اوکلاک کنید. برای انجام این کار؛ شما نه تنها به یک پردازنده قابل اورکلاک؛ بلکه به یک مادربرد که از اورکلاکینگ پشتیبانی می کند نیاز خواهید داشت. اما واقعیت این است که گرچه هر دو به اندازه کافی برای کاری که شما نیاز دارید سریع هستند؛ اما هیچ یک از آنها به حداکثر سرعتی که وعده می دهند دست پیدا نمی کنند. برای استفاده از این سرعت ها؛ احتمالا باید مادربرد قدیمی خود را ارتقاء دهید. در نهایت شما می توانید به کمک برنامه های جانبی نیز مشخصات کامل سیستم خود را بررسی نمایید.

برندهای مادربرد

این برند مادربرد در سال گذشته ۴ میلیارد دلار درآمد داشت که آن را به یکی از برترین شرکت‌های تولید مادربرد از نظر میزان فروش تبدیل کرد. همانگونه که از نام این بخش پیداست برای اتصال کابل آی دی ای به برد اصلی استفاده میشود، این کابل را میتوانید در بعضی از هارد‌ها یا درایوهای CD و DVD قدیمی‌تر ببینید. این بخش برای اتصال سیم های بدنه کیس (مانند چراغ‌های جلوی پنل و کلید پاور و ریست) به مادربرد تعبیه شده، بسته به نوع برد و کیس، ظاهر و تعداد متفاوتی خواهد داشت. برای اینکه بتوانید قدرت سیستم خود را بسنجید، می‌توانید از برنامه‌های Benchmarking استفاده کنید. برای آشنایی با این نرم افزارها می‌توانید مطلب دانلود برنامه‌های بنچمارک برای کامپیوتر را مطالعه کنید. به خاطر داشته باشید که گزینه DDR3، DDR4 و DDR5 به این معناست که شما باید احتیاط بیشتری در زمینه خرید رم داشته باشید تا اطمینان حاصل کنید که مادربرد و پردازنده مرکزی شما قادر به مدیریت حافظه تعریف شده شما است.

بخوانید:  ورزش روزانه اما هنوز چربی شکمی دارید؟ اینها می توانند دلایل باشند

مثلا اگر دو شیار PCI-E M۲ داشته باشید و هشت کانکتور SATA آن وقت جمعا می‌توانید ده درایو در سیستم‌تان نصب کنید که دو تای آن‌ها می‌توانند درایو SSD با رابط NVMe باشند با سرعتی از چند تا ده‌ها برابر بیشتر از درایوهای دیگر. نوع حافظه رمی که مادربردها از آن پشتیبانی می‌کنند معمولا یا DDR3 یا DDR4 یا DDR5 است. سرعت حافظه‌های رم DDR3 بین ۸۰۰ تا ۲۱۳۳ مگاهرتز، حافظه‌های رم DDR4 بین ۱۶۰۰ تا ۳۲۰۰ مگاهرتز و حافظه‌های رم DDR5 بین ۴۰۰۰ تا ۸۰۰۰ مگاهرتز متغیر است.

  • مدل مادربورد یکی از چیزهاییه که خیلی ها نمی دونن چجوری باید پیداش کنن .
  • هر مادربرد دارای یک بخش صوتی اختصاصی نزدیک جک‌های صوتی در ورودی و خروجی است.
  • این عمل بدین دلیل است که ۴ لاین PCI برای انتقال داده‌ها و در نتیجه سرعت‌های چندین برابر درایوها ساتا توسط آن ارائه خواهد شد.
  • هنگام خرید مادربرد حتما به این نکته توجه کنید و ببینید اندازه آن با اندازه کیسی که دارید یا کیسی که می‌خواهید بخرید مطابقت دارد یا خیر.
پورت Ethernet که به آن پورت LAN هم گفته می‌شود برای اتصال مستقیم مادربرد به مودم به کار می‌رود یا به عبارت دیگر از طریق آن می‌توانید به صورت باسیم به اینترنت متصل شوید. اگر مادربرد شما دارای ماژول Wi-Fi باشد در این صورت می‌توانید به صورت بی‌سیم با مودم ارتباط برقرار کرده و از همان طریق هم به اینترنت متصل شوید. در صورت وجود چنین ماژولی در مادربرد در قسمت پشتی مادربرد و در کنار سایر پورت‌ها احتمالا دو خروجی آنتن Wi-Fi هم خواهید دید که می‌توانید آنتن‌های وای‌فای را به آن‌ها وصل کرده و اتصال بهتر و پایدارتری را با وجود آن‌ها تجربه کنید. اما تعداد درایوهای قابل نصب در سیستم تنها به تعداد کانکتورهای SATA روی مادربرد مربوط نمی‌شود. به همان تعداد که در مادربردتان شیار PCI-E M۲ دارید می‌توانید درایوهای SSD با رابط NVMe هم نصب کنید.

بخوانید:  آموزش رژلب زدن یک آرایشگر حرفهای - مجله اسنپ مارکت

آیا مشاهده مشخصات سخت افزاری کامپیوتر با برنامه هم امکان پذیر هستش؟

در این مقاله کاربری¬‌های باتری مادربرد را شرح داده و درباره‌ی عمر باتری CMOS و زمان تعویض آن صحبت خواهیم کرد. سلام، در منوی استارت برنامه System Information سرچ کنید و این برنامه رو باز کنید. در قسمت System Summary گزینه system manufaturer سازنده مادربرد و system model مدل مادربرد رو مشخص می کنن، میتونید مشخصات دقیق مادربرد مورد نظر رو از از سایت سازنده نگاه کنید. می تونید از نرم افزار CPU-Z هم برای پیدا کردن مشخصات سیستمتون استفاده کنید. سخت‌افزارهایی که عملکرد سیستم رو بالا میبرن روی مادربردی سوار میشن که از اون قطعه‌ها پشتیبانی کنه. تعداد اسلات‌های PCI و رم DIMM در مادربرد Micro-ATX ممکنه بسته به ابعادشون متغیر باشه.

چیپ ست مادربرد ها

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار