شیر پروانه ای چیست و انواع آن کدام است butterfly valve آوند انرژی | کسری سارانشیر پروانه ای چیست و انواع آن کدام است butterfly valve آوند انرژی | کسری ساران

شیرهای پروانه ای یکی از رایج ترین و ساده ترین انواع شیرآلات صنعتی هستند که متداول ترین آن ها از نظر نوع عملگر شامل شیر پروانه‌ ای اهرمی، برقی، گیربکسی و پنوماتیک می باشند. همچنین دسته بندی دیگری برای شیرهای پروانه ای وجود دارد که نوع اتصال نیز تعیین کننده آن می باشد؛ مانند شیر پروانه‌ای ویفری، لاگ، فلنج دار و بدنه باریک. هر کدام از آن ها کاربردهای مختلفی دارند که قبل از خرید باید به آن توجه کرد. لذا نصب شیر پروانه ای ویفری کمترین اختلالی در طراحی فرآیند دارد.

  • از عملگرهای قابل نصب بر این نوع شیر می توان به عملگر برقی، پنوماتیک و اهرمی اشاره کرد.
  • شیرهای پروانه ای با انتهای فلنجی معمولی برای اتصال به فلنج های لوله و به صورت رزوه ای در دسترس هستند.
  • شیرهای پروانه ای از مواد مختلفی ساخته می شوند و مهم است که در هنگام انتخاب شیرهای پروانه ای در نظر بگیرید که این مواد در محیط شما چگونه عمل می کنند.
  • این عملگر دارای یک شیر پنوماتیک خودکار است که دستور فعالیت آن از طریق سیستم‌های کنترل مرکزی مانند PLC صادر می‌شود.
  • به دلیل نصب لولا در خارج از مرکز ثقل، سیال با زاویه 10 درجه نسبت به دیسک عبور می کند و
    به این ترتیب این نوع شیر برای شرایط کاری پرفشار مناسب تر است.

این نوع ولو صنعتی فرآیند محدود کردن، شروع یا قطع جریان را به وسیله حرکات دورانی انجام می دهد. شیر پروانه ای پلی پروپیلن (PP)
شیرهای پروانه ای PP استحکام و دوام برتر را در محیط های شدید ارائه می دهند. آنها برای دست زدن به اکثر مواد شیمیایی و عوامل خورنده مناسب هستند اما سازگاری انتخابی با مواد آلی و حلال ها دارند.

بخوانید:  چند ترفند برای اجرای بهترین طراحی ویلا در شمال

انواع شیر پروانه ای (butterfly valve) و کاربردهای آن

به شیر پروانه ای اصطلاحا شیر یک چهارم (Quarter-turn) نیز می گویند؛
به این دلیل که اگر دیسک به اندازه یک ربع دایره بچرخد، شیر باز یا بسته می شود. سایز که برای اهداف کنترلی استفاده می شود توسط قطر اسمی لوله تعیین نمی شود. اندازه بر اساس ویژگی های عملیاتی برای دستیابی به ویژگی های کنترل صحیح تعیین می شود. برای تعیین اندازه، مشخصات زاویه باز شدن باید در نظر‌ گرفته‌ شود. به طور معمول، برخی از ولوها با مشخصات تقریباً یکسانی بیش از دهانه 600 طراحی می شوند. 1- روش تجربی این روش بیشتر مخصوص ساختمان ها و فضاهای کوچک و تیپ مناسب بوده و برای مراکز با مساحت بالا به هیچ وجه مورد قبول نمی باشد.

بدنه از جنس چدن داكتيل

در این مدل باترفلای ولو  بدنه بین فلنج خط لوله و فلنج پیچ شده قرار می‌گیرد. در این مدل شیر فلنج‌ها دور تا دور شیر را احاطه می‌کنند و اندازه نهایی شیر کمتر از 40 سانتی‌متر است. در این مدل باتر فلای ولو شاهد سیستمی هستیم که در آن فلنج‌ های خط لوله به فلنج بدنه متصل شیرآلات صنعتی شرکت می‌شوند. در دو طرف شی که سیت آن واقع شده است دارای فلنج می باشد که با پیچ و مهره متصل می شود. حتی برخی از سیستم‌ها که نیاز دارند حجم زیادی از آب جابجا کنند، از شیر پروانه ای برای کنترل باز و بسته کردن منبع استفاده می‌کنند.

در شیر پروانه ای های افست دوتایی، محور ساقه در پشت خط مرکزی نشیمنگاه و بدنه آفست می شود (اول افست)، سپس محور میل از خط مرکزی عمودی دریچه جدا می شود (افست دوم). هنگامی که دیسک باز می شود، صندلی از مهر و موم برداشته می شود. این باعث کاهش اصطکاک در ۱۰ درجه اول و آخر باز و بسته شدن شیر پروانه ای می شود. این کار منجر به عملکرد نرم‌تر شیر، قابلیت آب‌بندی بهتر و عمر طولانی‌تر نسبت به شیر پروانه‌ای افست صفر می‌شود.

بخوانید:  تحلیل ماتیک MATIC
منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار