بررسی ، مقایسه و خرید اینترنتی مادربرد کامپیوتر با گارانتی اصلی فروشگاه آنلاین دادبان

اکنون که به یک ایده کلی درمورد مادربرد رسیده‌اید، زمان آن رسیده است که با تمام اجزای تشکیل دهنده مادربرد آشنا شوید. مادربرد از قطعات مختلفی تشکیل شده است که در ادامه به بررسی تمام آن‌ها می‌پردازیم. چیپ‌ست و پل های مادربرد مانند مغز این قطعه عمل میکنند، این قطعات وظیفه کنترل و ایجاد هماهنگی بین سایر قطعات روی برد اصلی را بر عهده دارند. این بخش برای ارتباط فن پردازنده با برد اصلی به کار می‌رود، سیم فن سی‌پی‌یو به این قسمت متصل می‌شود.

GigaByte B760 GAMING X DDR4 LGA1700 Motherboard

علاوه بر این قطعات سخت افزاری دیگر نظیر کارت های گرافیک ، هارد دیسک ها و دیگر قطعات جانبی ممکن است با مادربورد سازگاری نداشته باشند. شرکت های سازنده مادربورد ها بایستی Document ها یا مستندات و دستورالعمل های دقیق تری در رابطه با سازگاری قطعات سخت افزاری مختلف با مادربورد هایشان ارائه دهند. این روزها بر خلاف سابق بیشتر مادربردها از بلوتوث و وای‌فای پشتیبانی می‌کنند به این معنا که ماژول هر کدام از فناوری‌های فوق روی مادربرد وجود دارد و دیگر نیازی به نصب کارت جداگانه یا مبدل (آداپتر) برای استفاده از بلوتوث یا وای‌فای در آن‌ها نیست. نسخه بلوتوث و وای‌فای که مادربرد از آن‌ها پشتیبانی می‌کند در صفحه مشخصات مادربرد می‌آید و برای مادربردهای جدیدتر همانطور که انتظار می‌رود این نسخه، آخرین نسخه موجود است. مادربردهای رده‌بالاتر از اسپیکرهای پنج یا حتی هفت‌تکه نیز پشتیبانی می‌کنند و برای هر کدام از تکه‌ها یا همان اسپیکرهای جداگانه در یک سیستم اسپیکری، خروجی جداگانه‌ای هم دارند اما در حالت معمول فقط یک خروجی اسپیکر در پشت مادربرد وجود دارد. برای اتصال هدفون یا هدست به مادربرد باید آن را به خروجی اصلی اسپیکر متصل کنید.

بخوانید:  بررسی و نمونه های آناستازیا بورلی هیلز Lip Velvet

مادربرد ایسوس مدل ROG STRIX X670E-A GAMING WIFI

از طرف دیگر اگر هردو ماژول را در دو شکاف سیاه (یا در دو شکاف خاکستری) قرار دهید، پردازنده مسیرهای ممکن برای دستیابی به آن حافظه را دو برابر می‌کند. اگر هر ماژول را در هررنگ متفاوتی نصب کنید، سیستم مجبور خواهد شد فقط با یک کنترل کننده‌ به حافظه دسترسی پیدا کند. در مادربردی که در حال بررسی آن هستیم، پردازنده‌ی که روی آن سوار می‌شود دارای دو کنترل کننده‌ی حافظه است که هر کدام از آن‌ها دو حافظه را کنترل می‌کنند؛ از این رو در کل چهار سوکت وجود دارد.

همچنین از آنجایی که سیستم خنک‌کننده یک کیس گیمینگ اهمیت زیادی دارد، در مادربردهای گیمینگ، حرارت‌گیرهایی قرار گرفته است که به خنک ماندن مادربرد و اجزای قرار گرفته روی آن کمک می‌کند. از جمله بهترین مادربردهای گیمینگ، می‌توان به مادربرد ام اس آی مدل MEG Z690 GODLIKE اشاره کرد. این مادربردها نیز مشابه با فرم فاکتور Mini-ITX، برای کیس‌های جمع‌وجور مناسب هستند، با این تفاوت که ابعاد بزرگ‌تری دارند (۴/۲۴x۴/۲۴ سانتی‌متر).

از جمله مادربردهایی که دارای فرم فاکتور ATX هستند،‌ می‌توان به مادربرد ایسوس مدل ROG STRIX Z690-A GAMING WIFI D4 اشاره کرد. مادربورد های کامپیوتر های دسکتاپ در داخل کیس کامپیوتر قرار میگیرند و بوسیله حفره هایی که در چهار گوشه مادربورد وجود دارد در داخل کیس نصب میشوند. قسمت جلویی مادربورد شامل پورت هایی است که تمام قطعات سخت افزاری Internal یا داخلی به آن متصل میشوند. سوکت (اسلات) موجود در قسمت تقریباََ مرکزی مادربورد محلی است که CPU در آنجا جا خوش میکند. اسلات های متعدد نیز برای نصب شدن کارت حافظه RAM در مادربورد وجود دارند که بسته به مادربورد های مختلف میتواند تعداد اسلات هایش کم یا زیاد باشد.

  • ازآنجایی‌که مادربردهای ارائه‌شده توسط جالبو از تنوع بالایی برخوردار هستند با انتخاب صحیح می‌توانید از پرداخت هزینه اضافی نیز جلوگیری کنید.
  • مهم این است که چه تعداد اثر در کل مجموعه به‌کاررفته‌است و اینکه که آن‌ها چقدر از هم جدا و عایق هستند؛ وجود عایق از تداخل آن‌ها با یکدیگر جلوگیری می‌کند.
  • از مزایای این پردازنده می توان به این نکته اشاره نمود که دارای 4 هسته پردازشی و 8 رشته است و قادرخواهد بود چندین برنامه را به صورت همزمان اجرا کند در حالیکه عملکرد سیستم دچار هیچ افتی نشود.
  • شاید در یخچال ها بگویند مادر برد  Motherboardبه صورت یک مغز عمل می کند یعنی به این شدت مهم و کاربردی است اما در تلفن های همراه و یا کامپیوترها از این قطعه با نام ستون فقرات یاد کنند.
بخوانید:  ورزش روزانه اما هنوز چربی شکمی دارید؟ اینها می توانند دلایل باشند

منتشر شده در
دسته‌بندی شده در اخبار