اقتصاد گردشگری مروری بر پیشینه تحقیق در خارج و داخل | porseshneshan

اقتصاد گردشگری مروری بر پیشینه تحقیق در خارج و داخل | porseshneshan

از جمله فواید خواندن و مطالعه، راه‌های کسب مطالب از مراجع مختلف(اینترنت،کتاب،مقاله و …)،مسائل و مشکلات برای مطالعه، یادگیری موثر مهارت‌ها برای رسیدن به هدف و خیلی از مطالب دیگر که دوستان به آنها اشاره نمودند. بررسی پیشینه تحقیق مبحث بسیار جالب و پر کاربردی است که اگر کمی بیشتر روی آن وقت بگذاریم روی روش تحقیقمان اثرات مثبتی خواهد داشت. هدف از نوشتن پیشینه تحقیق، که بخش مهمی از فصل دوم پایان نامه است، بیان تاریخچه و نتایج پژوهش‌های قبلی به طور خلاصه است.

بسیار مهم است که محقق بداند برای تنظیم و تدوین فصل دوم پایان نامه باید چه کارهایی بکند. بررسی پیشینه تحقیق (Literature review)
به معنی انجام یک تحقیق جدید بر
پایه دانش و ایده‌های موجود است. در واقع شما از آنجایی که دیگران قبلاً به آنجا
رفته‌اند، پژوهش را ادامه می‌دهید.

اهمیت و فواید بررسی پیشینه تحقیق

در برخی از موارد، استاد میزان حجم لازم مطالب را تعیین می‌کند؛ با این حال باید دستورالعمل نگارش مقاله را با دقت بخوانید تا ببینید که چه میزان انتظار برای نگارش این بخش از شما وجود دارد. از ابتدای هزاره سوم با رشد سریع علم، میزان مطالعات و پژوهش‌های پیشین بسیار زیاد شده است. در همین راستا گاهی تمرکز بر علم‌سنجی است با این وجود بهتر است منابع معتبر علمی مانند ساینس دایرکت، امرالد، اشپرینگر و وب‌آو ساینس هدف قرار گیرند. همچنین با مراجعه به فهرست منابع کتاب‌های مرتبط با موضوع مورد بررسی، می‌توانید از مطالعات متعدد قبلی در این موضوع آگاه شوید. شما می‌توانید به بررسی تئوری‌ها، مدل‌ها و نکات کلیدی مختلف در تحقیقات مختلف بپردازید. شما ممکن است با برخی از نظریه‌ها مخالفت کنید و یا از ترکیب چند نظریه برای شکل دهی ساختار تحقیق خود استفاده کنید.

بخوانید:  ⭐️ دریچه سقفی ️ بهترین قیمت دریچه سقفی شرکت صنعتی رحمتی

نحوه نوشتن پیشینه تحقیق در پایان نامه ها

تدوین چارچوب نظری و یا تجربی تحقیق، در این مرحله، بر اساس اطلاعات به دست آمده از پژوهش های قبلی و نظریه های موجود مرتبط با مسئله، چارچوب نظری یا تجربی تحقیق، فراهم می بهترین سایت پرسشنامه شود. از این رویکرد برای شناسایی و توصیف آنچه که در رابطه با موضوع مورد نظر نگاشته و یا تحقیق شده‌است می‌توان استفاده کرد. در این حالت، پس از یک مقدمه کوتاه، کافی است هر یک از متون یا پژوهش‌های مرتبط را به صورت جداگانه و براساس یک روش مشخص(مثلاً به ترتیب زمانی، یعنی سال انتشار متون بررسی شده) توصیف کرد. توصیف پژوهش‌ها شامل زمینه موضوعی، روش تحقیق و یافته‌های مربوط می‌باشد . از این رویکرد برای شناسایی و توصیف آنچه که در رابطه با موضوع مورد نظر نگاشته و یا تحقیق شده است می توان استفاده کرد.

  • در این بخش بایستی به بیان نتایج کلیدی که از مطالعه و بررسی تحقیقات پیشین دریافت کرده‌اید بپردازید و به اهمیت آنها تاکید کنید.
  • بررسی پیشینه تحقیق (Literature review)
    به معنی انجام یک تحقیق جدید بر
    پایه دانش و ایده‌های موجود است.
  • همانند تمامی فصول پایان نامه، رعایت نکات ادبی و ویرایشی در این فصل نیز بسیار ضروری است.
  • باید بدانید که پیشینه‌ تحقیق فقط گردآوری چند چکیده‌ تحقیق پیرامون موضوع نیست.
  • یکی از مراحل اصلی کسب مدرک کارشناسی ارشد و دکترا برای دانشجویان انجام دادن تحقیقاتی تحت عنوان پایان نامه است.