پی ال سی چیست؟ آشنایی با plc و نحوه عملکرد آن دارالفنون

اما امروزه با وجود پایین آمدن قیمت بعضی از پی ال سی ها، زمینه کاربردی مینی پی ال سی افزایش یافته و با تنوع بیشتری تولید می شود. یکی از دلایل اصلی ساخت این مینی پی ال سی ها داشتن امکان برنامه ریزی با دست توسط کلیدهای روی PLC است که آن را تبدیل به قطعه ای منحصر به کرده است. ماژول‌های مختلف این كنترل‌گر صنعتی مدولار به صورت جدا از هم و با توجه به نیاز پروژه انتخاب شده و به صورت یک قطعه صنعتی واحد و یکپارچه به هم متصل مي‌شوند.

در این ویکی‌پدیا پیوندهای زبانی در بالای صفحه و هم‌تراز با عنوان مقاله قرار دارند. شمارنده تایمر و مقایسه‌کننده را می‌توان به راحتی در آن برنامه‌نویسی کرد. برطرف کردن مشکل در آن نسبت به سیستم‌های سنتی (بانک رله) آسان‌تر و سریع‌تر است. یکسوکننده پل (یکسوکننده پل دیودی) به منظور تبدیل ولتاژ AC به DC استفاده می‌شود. دیود زنر هم به منظور اعمال یک ولتاژ پایین به LED به کار می‌رود.

چه نوع زبان برنامه نویسی برای پی ال سی ها استفاده می شود؟

مطابقت شگفت‌انگیز این سری با شرایط متفاوت،‌ خرید پی ال سی زمینس S را به انتخابی مناسب برای فرایندهای قرار گرفته در شرایط محیطی غیرعادی تبدیل کرده است. علاوه بر این، کیفیت بالای محصولات زیمنس همراه با قیمت‌های کاربر پسند را می‌توان از دیگر نقاط قوت این سری به‌شمار آورد. در واقع پی ال سی S7-1500،‌ یک سیستم ماژولار، مقیاس‌پذیر با قابلیت استفاده جهانی همراه با درجه حفاظت IP20 است.

از جمله مزیت هایی که می توان برای PII وPIO معرفی نمود، صرفه جویی بسیار مناسب در وقت بوده و مزیت دیگر امکان فورس کردن بوده، که فورس کردن نیز به معنای روشن و خاموش کردن اجباری یکی از خروجی ها و یا ورودی ها می باشد. به همین خاطر در این سال ها معمولا اغلب دستگاه های صنعتی پیشرفته و مدرن مجهز به پی ال سی می باشند. حافظه های RAM و ROM از دیگر بخش های ساختار سخت افزاری پی ال سی می باشند. RAM حافظه ناپایدار بوده و با قطع شدن برق هر اطلاعاتی که درون آن بوده از بین می رود، اما ROM را می توان حافظه اصلی یا دائمی دانست.

بخوانید:  13 ایده شیک کوتاه کردن موی Pixie Bob برای تکان دادن در این فصل
از سوی دیگر پیش‌بینی می‌شود که بازار پی ال سی (بازار کنترل‌کننده‌های منطقی قابل برنامه‌ریزی) تا سال 2022 به درآمد بیش از 46 میلیارد دلار برسد و تخمین زده می‌شود که در دوره پیش‌بینی با CAGR بیش از 8 درصد رشد کند. اگر برنامه نیاز به حفظ تاریخی داده‌ها، مانند مقادیر دستگاه اندازه‌گیری شده در یک دوره زمانی طولانی داشته باشد، اندازه جداول داده‌های مورد نیاز ممکن است مدل CPU را که انتخاب می‌کنید تعیین کند. حافظه برنامه مقدار حافظه مورد نیاز برای ذخیره دنباله دستورات برنامه است که برای اجرای برنامه انتخاب می شود. هر نوع دستورالعمل به مقدار خاصی از حافظه برنامه نیاز دارد که معمولاً در کتابچه راهنمای برنامه نویسی plc زیمنس تعریف شده است.

چگونه در سیم بندی، سنسور را به PLC متصل نماییم؟

به دلیل ﻧﯿﺎزﻫﺎی ﮔﺮاﻓﯿﮑﯽ پایین این زبان ﻧﺴﺒﺖ ﺑﻪ دو روش ﻗﺒﻞ، ﻧﻮع و ﺗﻌﺪاد دﺳﺘﻮرات ﻗﺎﺑﻞ درک و اﺟﺮا در اﯾﻦ روش ﺑﯿﺸﺘﺮ از روش ﻫﺎی بالا ﻣﯽ‌ﺑﺎﺷﺪ. ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی LAD یا FBD، در اکثر مواقع، قابل تبدیل به STL می باشد. در پردازش هایی که تعداد ورودی و خروجی ها (I/O) ها محدود می باشد و نیازی به برنامه نویسی های طولانی و پیچیده نیست، می توان از کنترل کننده های Mini PLC استفاده کرد. به این ترتیب، شرکت جنرال موتورز اولین کنترل کننده برنامه پذیر منطقی یا پی ال سی واقعی را طراحی و استفاده کرد که تا 60 کاهش زمان خرابی در خط تولید را به همراه داشت. پی ال سی ها برای اولین بار در اواخر دهه 1960 در صنعت خودرو در ایالات متحده آمریکا مورد استفاده قرار گرفتند و برای جایگزینی سیستم های منطقی بر پایه رله طراحی و توسعه داده شدند.

  • می‌توان گفت ﮐﻪ اﯾﻦ زﺑﺎن ﺑﺮمبنای ﻧﻘﺸﻪ ﻫﺎی ﻣﺪار ﻓﺮﻣﺎن، ﻃﺮاﺣﯽ ﺷﺪه اﺳﺖ.
  • به عنوان مثال، یک سنسور حرکت در ورودی، ترموستات به پی ال سی می گوید که اتاق خیلی سرد است.
  • با توجه به اين ويژگي فروش plc زیمنس رک برای پروژه‌های بسیار بزرگ است.
  • یک سیستم پی ال سی کوچک که به طور کامل مونتاژ شده تحویل داده می شود و قابل تغییر یا ارتقا نیست.
  • ضریب اطمینان بالای انواع پی ال سی های شرکت زیمنس، این نوع قطعه صنعتی را نسبت به سایر رقبا ممتاز کرده است.
بخوانید:  نقد و بررسی Sculpted By Aimee Love Story Lip Duos
پی ال سی چیست؟ آشنایی با plc و نحوه عملکرد آن دارالفنون