انواع سیستم های سرمایشی و کاربردهای آن تاسیسات 24 ساعته-اخگرتابش

استفاده از کمپرسور اینورتر که باعث کاهش چشمگیر صرفه جویی در مصرف انرژی بخصوص در بارهای جزیی می‌شوند. با پیشرفت علم و تکنولوژی در قرن بیستم میلادی اولین سیستم‌ها برای خنک کردن محیط به بازار ارائه شدند. در مرحله آخر باید به سیستم کنترل دما توجه کنیم و آن را چک کنیم اگر اختلال به وجود آمده این‌ها نبودند بهتر است که به یک متخصص و نصاب این سیستم‌ها مراجعه کنیم. آلودگی هوای موجود در محیط را کم می‌کند چراکه دارای فیلتر ضد آلرژی می‌باشد. کولر‌های گازی یک تکه یا پنجره ایی، همانطور که از نامش پیداست کولر‌های گازی پنجره ای یک تکه اند و درون پنجره نصب می‌شوند.

سیستم های سرمایشی و گرمایشی نمازی

به طور کلی در داکت اسپلیت ها از هوای برگشت داخل هر واحد استفاده می شود تا راندمان کاری دستگاه بالا رود که این امر موجب مصرف انرژی کمتر می شود. خوب است بدانید که سرمایش و گرمایش در این دستگاه به وسیله ی حرکت هوا در واحد داخلی (هواساز) با مکش هوای داخلی صورت می گیرد. عملکرد سرمایشی این سیستم کاملا مانند کولرهای گازی و اسپلیت ها می باشد و برای گرمایش در این سیستم از کویل آب گرم استفاده می شود. مهم‌تر این‌که هر واحد مسکونی یا اداری در میزان مصرف انرژی استقلال دارند و چون نصب چندین پنل در فضاهای مختلف یک واحد حذف شده است، می‌توان از فضای داخلی به صورت سایت مناسب استفاده نمود. کانال‌های فلکسی‌بل عایق‌دار موجود در داکت اسپلیت کاملا انعطاف پذیر بوده و تا حد بسیار زیادی باعث کاهش صدا می‌شوند و چون در این سیستم از فیلترهای قابل شستشو استفاده شده است، کار فیلتراسیون هوا را هم انجام می‌دهند. از آن‌جایی که در داکت اسپلیت‌ها رادیاتور و کانال‌کشی عمودی وجود ندارد، به لحاظ هزینه مقرون به صرفه بوده و نیاز به وجود سرویس‌کار جهت نگه‌داری از این سیستم حذف شده و حتی می‌توان از آن‌ها در فضاهای کوچک، ساختمان‌های در حال بازسازی هم استفاده نمود.

  • هوای گرم شده با کمک فن های هواساز و کانال کشی های انجام شده در فضای داخلی پخش می شوند تا دما مطلوب شود.
  • میتوانیم برای نمونه از سیستم تهویه مطبوع مرکزی گازسوز GHP، سیستم تهویه مطبوع الکتریکی VRF یاد کنیم .
  • شرایطی را که تهویه مطبوع باید در داخل محل زندگی فراهم نماید و برای انسان لذت بخش و مطلوب است دمای 22 درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت 50%می‌باشد.
بخوانید:  تورک دانلود - دانلود فیلم و سریال ترکی کره ای آمریکایی ایرانی

انواع دستگاه فن کویل در فروشگاه ویترین نت موجود است که برای مشاهده قیمت و مشخصات اصلی محصولات می‌توانید روی لینک زیر کلیک کنید. همچنین به سبب طراحی و مهندسی خاص این نوع دستگاه‌ها، امکان تصفیه هوای محیط نیز امکان پذیر شده است. در واقع سیستم سرمایشی به سیستمی گفته می‌شود که که برای خنک کردن یک محیط به کار گرفته می‌شوند. این سیستم بیشتر در ساختمان های بزرگ و اداری کاربرد دارد و برای منازل مسکونی کاربرد کمی دارد داکت اسپیلت بهترین وسیله سرمایشی برای چند واحد جداگانه است. نبودن آب کافی نیز می تواند عامل دیگری برای انتخاب سیستم سرمایشی در مناطق گرمسیر باشد. اولین سیستم‌های تهویه مطبوع در سال 1902 به بازار بورس نیویورک وارد شدند.

در هر ساختمان مسکونی، تجاری و اداری نیاز به سیستم تهویه مطبوع مناسب با قدرت هوادهی بالا و راندمانی مطلوب…. هدف از کاربرد این سیستم ها در درجه اول کنترل شرایط محیطی مناسب برای کارهای پژوهشی و فرآیندهای تولید صنعتی است. برای مثال تلرانس ساخت در صنایع الکترونیکی ، هوا فضا ، کامپیوتر و غیره به گونه ای است که کنترل دقیق دما و رطوبت را ایجاب می کند. استفاده از سیستم تهویه در کارخانه های نساجی ، کاغذ سازی ، تولید شیرینی ، واحدهای صنعتی چاپ و عکاسی و غیره ضروری است. در درجه دوم ایجاد محیطی برای آسایش افراد و افزایش سطح تمرکز آنها در کار است.

برای گرم کردن نیز کافی است که آبگرم پکیج هر واحد یا موتورخانه را به فن کویل ها متصل نمایید. مینی چیلر از بهترین سیستم سرمایشی و گرمایشی برای شرکت ها به شمار می رود. این نوع از سیستم تهویه می تواند هر واحد را به صورت جداگانه و مستقل از سایر واحد های ساختمان هوا را تهویه کند. یعنی کاربران این سیستم هزینه و مقدار مصرف انرژی خود را می توانند به صورت مشخص و جدا از سایر واحد ها کنترل کنند. سیال ناقل حرارت و برودت به داخل کویل دستگاه هواساز پمپ می‌شود و هوایی که توسط فن با سرعت از روی این کویل عبور می‌کند سرد یا گرم شده و به‌وسیله کانال‌های هوای سقفی به داخل فضاهای تهویه شونده توزیع می‌شود.

بخوانید:  خدمات و بسته بندی اثاثیه منزل و شرکت ها در یوسف آباد

انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی ساختمان از لحاظ کاربرد

ظرفیت این نوع از فن کویل ها از 200 تا 8000 فوت مکعب در دقیقه می‌باشد و در آن‌ها هوا به صورت رو به رو زن در محل منتشر خواهد شد. کابردهای سیستم GHP به دلیل مزایای فراوانی که دارد بسیار گسترده است و به خاطر مصرف پایین برق بیشتر در مناطقی کاربرد دارد که هزینه گاز کمتر از برق باشد. از آنجا که تجهیزات و وسایل بکار رفته در مینی چیلرها در سایز و اندازه کوچک تر هستند، احتمالاً آسیب پذیری بالاتری در برابر باران، برف، گرما و یخ دارند.

بدین ترتیب هزینه مصرف انرژی سیستم سرمایشی و گرمایشی ساختمان از هزینه شارژ عمومی ساختمان جدا شده و هر واحد می تواند مقدار مصرف خود را تحت کنترل داشته باشد. همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، خروجی دستگاه مینی چیلر یک سیال سرد (معمولا آب) است که با یک لوله مخصوص به فن کویل ها اتصال می یابد. خروجی آبگرم (برای گرمایش) هم باید توسط دستگاه دیگری مثل آبگرمکن، پکیج یا موتورخانه تامین شود. این سیستم مزایای فراوان دیگری نیز دارد که می توانید در متن مینی چیلر آن را مطالعه کنید. یکی از معیارهای مهمی که هنگام تهیه و خرید سیستم سرمایشی باید در نظر بگیرید میزان مصرف انرژی آن است.

در واقع این سیستم ها دمای محیط را افزایش یا کاهش داده و با رساندن کیفیت هوا به حد مطلوب، سبب آسایش و آرامش افراد حاضر در مکان مورد نظر خواهند شد. از طریق کانال کشی‌های صورت گرفته، این هوای خنک دمای محیط را کاهش می‌دهد. در این دستگاه‌ها علاوه بر هوای خنک، مقداری رطوبت نیز وارد محیط می‌شود؛ از این رو برای استفاده در مناطق دارای آب و هوای خشک بسیار مناسب است.

بخوانید:  محصولات جام مقدس من از Sephora
انواع سیستم های سرمایشی و کاربردهای آن تاسیسات 24 ساعته-اخگرتابش

توضیحات بیشتر در خصوص انواع سیستم های گرمایشی و سرمایشی و کاربردهای هر یک را در ادامه همین مطلب برای شما خواهیم گفت. برخلاف تصور پیشین که این کولرها را در زمره سیستم‌های سرمایشی پرمصرف قرار می‌داد، ثابت شده است که کولرهای اسپیلت به هیچ وجه پرمصرف نبوده و با استفاده از کمپرسورهای کم مصرف، صرف انرژی کاملا بهینه دارند. سیستم حرارت مرکزی گرما را از موتورخانه یا پکیج به رادیاتور انتقال داده و فضا را گرم می‌کند. رادیاتورها به عنوان توزیع‌کننده حرارت در انواع مختلف به بازار عرضه شده اند.

میزان انرژی مصرفی در خصوص تامین آب گرم بهداشتی نیز در حدود 16 درصد است که می توان به تقریب دریافت که حدود 57 درصد انرژی صرف تامین شرایط آسایش حرارتی و برودتی یک ساختمان می شود. یعنی هوا پس از گرم یا سرد شدن در این دستگاه با کانال کشی در ساختمان توزیع می شود. گفتنی است دستگاه های مذکور برای گرمایش ساختمان بهینه نیستند چرا که استفاده از جریان برق به منظور ایجاد گرما در کشور ایران مقرون به صرفه نخواهد بود. با این کار می توان دمای مطلوب به منظور سرمایش ساختمان و گرمایش هر یک از اتاق ها را متمایز از سایر اتاق ها تنظیم و کنترل نمود. برای انتخاب بهترین و مناسب ترین سیستم سرمایش ساختمان باید توجه داشت که هر سیستمی ویژگی ها، مزایا و در عین حال معایب خود را دارد بنابراین برای تصمیم گیری درست باید تمام جوانب را در نظر گرفته و سپس نسبت به خرید آن اقدام کرد.