اصـول طـراحی دکوراسـیون داخلـی مطـب دندان پزشکــی – لابراتوار دندانسازی پارس تکنیک

در این پروژه به دلیل موقعیت خاص آن و پرستیژ منحصر به فردی که این مطب در سطح شهر تهران دارد تمام سعی ما بر این بوده که فضایی با دکوراسیون لوکس و جذاب را ایجاد کنیم که علاوه بر ایجاد محیطی آرام بتواند زیبایی و جذابیت خاصی برای مراجعین خود داشته باشد ، حال به توضیحاتی در باب طراحی و اجرای این دکورسیون داخلی کلینیک زیبایی می پردازیم. ما در این مقاله سعی کردیم تا مهم ترین نکات طراحی داخلی کلینیک روانشناسی را برای شما بیان کنیم. بهتر است در محلههای مرکز شهر، جایی که رفت و آمد زیاد باشد، مطب خود را بزنید. چراکه این مراکز، ارتباط مستقیم با سلامت و بهبود بیماران دارند و رعایت اصول روانشناسی رنگ ها و سبک ها برای ایجاد فضایی مناسب و آرامش بخش، بسیار حائز اهمیت است و بر روند بهبود بیماران تاثیر بسزایی دارد.

طراحی داخلی مطب زنان زایمان

طراحی مطب دندان پزشکی هم از این قاعده مستثنی نیست. روشهای زیادی برای طراحی داخلی مطب دندان پزشکی وجود دارد. مهمترین نکته در طراحی دکوراسیون داخلی مطب، کاربری فضای مدنظر می باشد. این در حالی است که زیبایی و آرامش فضا در صورتی که نیاز پزشک و مراجع را پاسخگو نباشد، نه تنها کافی نیست بلکه طراحی بطور کل غیر قابل قبول می باشد. شخصی که دکوراسیون اتاق انتظار پزشک اطفال را طراحی میکند، خوب است نوعی پارتیشنبندی برای ایجاد یک فضای خصوصی برای مادران شیرده را نیز در نظر داشته باشد. محیط اتاق پزشک یا کارکنان کلینیک زیبایی معمولا شامل فضایی جهت معاینه، میز کار و فضای نگهداری تجهیزات است. همچنین پزشک هم اکثر ساعات زندگی خود در مطب می گذراند و ملاقات با بیماران بدحال ، بر روح و روان وی تاثیر منفی دارد ، ما با طراحی صحیح دکوراسیون داخلی مطب باید بتوانیم انرژی را در پزشک نگه داشته و محیطی امن و راحت و صد البته کاربردی برای وی آماده کنیم.

طراحی داخلی مطب

البته این که چقدر از متریال چوبی برای فضاهای مطب استفاده کنیم، خود نیز مهم است، زیرا استفاده بیش از۴۵ درصد چوب برای طراحی و دیزاین دیوارها و کف مطب باعث می شود، خاصیت صلح جویی متریال چوب کم رنگ شود و در نتیجه احساس استرس و بی قراری خود را جایگزین، احساس آرامش و صمیمیت می کند. قبل از اینکه جزئیات طراحی را اضافه کنید باید خواستههای خود را دقیقاً بدانید. در ابتدای فرآیند طراحی مطب دندان پزشکی باید اهداف خود را از طراحی مشخص کنید. وجود نور به اندازه کافی بسیار ضروری است.یکی از مهم ترین قسمت های طراحی مراکز دندانپزشکی جداکردن فضا درمانی با فضای انتظارات به وسیله یک راهرو یا در قابل انجام می باشد. در صورتی که مطب شما پارکینگ شخصی با فضای کافی ندارد، بهتر است مطب را در محلی انتخاب کنید که به پارکینگی مجهز نزدیک باشد. اگر کفش باید برداشته شود ، باید برای قرار دادن آنها کفاف کافی داشته باشد.

از آنجایی که نخستین بخشی که مراجعه کنندگان در بدو ورود به کلینیک به آن مراجعه میکنند، بخش منشی است، پس باید در جایی قرار داشته باشد که دسترسی به آن آسان باشد و افراد بتوانند به راحتی آن را پیدا کنند. ما برای طراحی دیوارها از قاب بندی های کاملا مدرن که نمونه های آن را کمتر میتوانید در نمونه های داخلی مشاهده کنید بهره بردیم ، همچنین تمامی این قاب ها با ورقه های طلا پوشش داده شده اند و همچنین در این قاب ها از کاغذ دیواری های کرم رنگ استفاده شده است تا هارمونی فضایی بیشتری را داشته باشیم ، البته نباید از تابلوهایی که در این قاب ها قرار دادیم و باعث ایجاد کنتراستی مناسب برای فضای طراحی داخلی ما شده اند .

بسیاری از ساختمانها و برجهای پزشکی و اداری بزرگ دارای پارکینگ طبقاتی شخصی- با ظرفیت کافی برای کارکنان و بیماران- هستند. بر خلاف گذشته که در مطبها به رنگ فضاها توجه زیادی نمیشد، امروزه رنگ به یکی از عناصر مهم در طراحی داخلی مطب تبدیل شده است. دندانپزشکی یک از پر مراجعه کننده ترین مطب هاست و افرادی که به آنجا مراجعه می کنند علی رغم میل باطنیشان است. در مطب دندان پزشکی ساختار و محیط داخلی از نمای خارجی آن اهمیت بیشتری دارد، زیرا فضای داخلی مطب تعیین میکند چه خدماتی با چه کیفیتی در آنجا قرار است ارائه شود. این عوامل اندازه مطب را تعیین میکنند. پروژه ای که میخواهیم در این مقاله به آن بپردازیم مربوط به طراحی دکوراسیون لوکس یک کلینیک زیبایی به متراژ 150 مترمربع در نیاوران به کارفرمایی سرکار خانم دکتر اردستانی میباشد که به جهت طراحی کلینیک زیبایی خود به شرکت معماری هیرادانا رجوع کردند و با جلسات و گفت و گوهایی که انجام شد و تعیین نیازها و مشخص شدن پتانسیل های ملک با توجه به پیشنهادات و توصیه های مهندسین شرکت هیرادانا سبک و نوع کانسپت طراحی برای این کلینیک زیبایی مدرن و با الهاماتی از سبک های نئوکلاسیک و کلاسیک انجام گرفته است ، ما پالت های رنگی که این نوع از سبک های دکوراسیون داخلی دارا هستند را با یک ترکیب مناسب با سبک های مدرن پیش ببردیم و به یک طرح جذاب و ایده آل برای یک کلینیک زیبایی لوکس رسیدیم که حال در ادامه به بررسی بیشتر فضاهای مختلف این کلینیک زیبایی میپردازیم و به جزییات و المان های معماری که برای هر یک از فضاها در نظر گرفتیم را توضیح میدهیم .

بخوانید:  ورزش روزانه اما هنوز چربی شکمی دارید؟ اینها می توانند دلایل باشند

طراحی داخلی مطب دکتر

یکی دیگر از موارد مهم در انتخاب مکان مناسب برای مطب دندان پزشکی اندازه آن است. در کنار طراحی دکوراسیون داخلی سالن انتظار فضای منشی و کانتر آن از اولویت های طراحی فضاهای اینچنینی میباشد و باید در کلیت فضا نقطه عطفی ایجاد کند در همین راستا هم ما طراحی که برای فضای منشی و میز کانتر در نظر گرفتیم کاملا دارای سبکی مدرن و جذاب میباشد که با استفاده از ورقه های ای جی تی سفید و ورقه های طلایی به خوبی توانسته است کنتراستی مناسب و زیبا را در فضای طراحی داخلی ما ایجاد کند . برای دیوارهای جانبی از رنگ های خنک و روشن مثل خاکستری، سفید و تناژهای پاستیلی استفاده کنید. مراجعه کنندگان از طریق تابلو میتوانند مطب را پیدا کنند. موسیقی ملایم پخش کنید و به هر شکلی که ممکن است تلاش کنید تا ساعات انتظار برای بیماران و همراهان آن ها کمتر شود و بیماران با استرس کمتری در اتاق مشاوره حضور پیدا کنند.

حتما تا به حال برایتان اتفاق افتاده که به یک محیط مطب پزشک یا کلینیکهای زیبایی مراجعه کنید و در همان بدو ورود و در نگاه اول حس بسیار خوبی اعم از آرامش و اطمینان از آن فضا دریافت کردید، هر چند که شناخت قبلی نسبت به آن نداشتهاید. شاید بتوان سختگیرترین و دقیقترین افراد را در امر زیبایی کسانی دانست که به کلیینیکهای زیبایی مراجعه میکنند؛ از این رو شما باید کلینیک زیبایی خود را طوری طراحی کنید که بی نقص باشد و بتواند نظر مثبت مراجعه کنندگان شما را حاصل شود. معمولا ترس از محیط های بیمارستانی و درمانی به صورت خودبخودی در وجود تمام کودکان به چشم میخورد.شاید این موضوع به این دلیل است که آنها هرگز از محیط های درمانی و دیدن روپوش های سفید خاطره ی خوشی نداشته اند و همیشه زمانی که ناخوشی به سراغشان آمده ،وارد همچین اماکنی شده اند.و موضوع دوم این است که گاهی دکوراسیون مطب ها به قدری کسل کننده،قدیمی و نازیباست که سبب بدتر شدن حس کودک و یا حتی بزرگسالان خواهد شد اما در میان نکته قابل توجه این است که برخلاف گذشته که پزشکان محترم و کادر درمان نسبت به موضوع دکوراسیون داخلی بی اهمیت بودند ،امروزه بسیاری از پزشکان دریافته اند که می توان به کمک دکوراسیون داخلی شاد و مناسب با روحیات آنها تاحدی از حس بد و ترس یک کودک کاست و به همین دلیل بیش از پیش به موضوع دکوراسیون داخلی پرداخته اند.

بخوانید:  گرایش های سبک بهار 2024 | راهنمای مد کت واک

طراحی دکوراسیون داخلی مطب دندانپزشکی

قبل از طراحی داخلی هر فضایی ابتدا باید چک لیستی برای اهداف خود تهیه کنید. تیم تخصصی بوم آرچی، آماده همکاری با شما عزیزان میباشد و میتوانید از ابتدا برای یافتن مناسب ترین مکان برای کلینیک تا آماده شدن کلینیک، تیم ما را در کنار خود داشته باشید… قبل از اینکه محل مورد نظر خود برای ایجاد مطب دندان پزشکی انتخاب کنید باید ابتدا به ۳ مورد توجه داشته باشید. طراحی دکوراسیون مطب دندانپزشکی نیز از این قائده مستثنی نیست. همچنین شرکتی که به آن جهت طراحی دکوراسیون مراجعه میکنید باید با ضوابط طراحی کلینیک آشنا باشد. باید توجه داشته باشید منطقهای که انتخاب میکنید دارای زیرساختهای لازم برای رونق دادن به کسب و کار شما باشد. علاوه براین، طراحی محیط داخلی مطـبتان با توجه به شرایط روحی خودتان، در حفظ روحیه شاد شما مؤثر خواهد بود و از خستگی و کسالت کار طولانی در یک محیط بسته میکاهد. نیازهای آنها را از این دید خودشان بهتر درک خواهید کرد.

دکوراسیون داخلی مطب زیبایی

مبلمان :اگر کلینیک زیبایی کوچکی دارید بهتر است که بیشتر به سمت استفاده از صندلی و در مواردی یک مبل دو نفره بروید چراکه نمیتوانید فضای مفید را با گذاشتن مبل های بزرگ به هدر بدهید. اگر به فکر طراحی کلینیک یا بازسازی مطب دندانپزشکی هستید باید به یکسری اصول و ضوابط طراحی مطب پزشکان آشنا باشید تا به یک کانسپت کلینیک دندانپزشکی برسید و از طریق آن طرح کلینیک دندانپزشکی را اجرایی کنید. بدیهی است که همه نمیتوانند از پس هزینههای مطب در ساختمان پزشکیهای بزرگ و مجهز برآیند.

طراحی داخلی مطب فیزیوتراپی

رعایت کردن اصول طراحی در کل فضا و بهره گیری از پارامترهای سبک مدرن فضایی خاص و ایده ال را خلق کرده است. در ادامه برخی از این ایدهها را مرور میکنیم. در مطبهای بزرگ باید برای هر اتاق تابلوهایی جداگانه هم نصب شوند که مراجعه کننده را بهتر راهنمایی کنند. در آخر تابلویی کوچک هم روی در مطب دندان پزشکی یا کنار در نصب کنید. بهطور کلی طراحی مطب دندان پزشکی باید بهگونهای باشد که کارکرد مطب را نشان دهد. این مقادیر برای مطبهای کوچک هستند و حداقل ابعاد لازم را نشان میدهند. شاید برخی افراد به اشتباه تصور کنند که طراحی دکوراسیون به اعمال تغییراتی در فضای کلی کلینیک زیبایی گفته میشود؛ اما تقاوتی نمیکند شما خواهان طراحی دکوراسیون آرایشگاه زنانه باشید یا کلینیک زیبایی، توجه به جزئیات برگ برنده را در دستانتان میگذارد. ساختمانهای کوچکتر هم معمولاً دارای پارکینگ جداگانه هستند، اما این پارکینگها ظرفیت کمتری دارند و فقط برای پارک ماشینهای دندانپزشک و کارکنان مناسباند.

طراحی دکوراسیون مراکز درمانی را می توان از مهم ترین بخش ها در مبحث طراحی داخلی ساختمان در نظر گرفت. از آنجایی که حتی ممکن است که افرادی که به کلینیک زیبایی مراجعه میکنند استرس ناشی از انجام امور درمانی را داشته باشد، محیط کلینیک زیبایی باید محیطی باشد که منتقل کننده حس آرامش به افراد باشد. بسیاری از پزشکان بویژه پزشکان قدیمی تر، سالهای سال است که در یک مطب مشخص طبابت می کنند. جلوگیری از عفونت فقط یک نمونه از مواردی است که میتوان با طراحی داخلی مطب پزشک به آن دست یافت. و یک گزارش کامل در اختیار دندانپزشکی یا پزشک قرار میگیرد. سینکهای ذکر شده برای شست و شوی قطعات و تجهیزات دندانپزشکی خواهند بود؛ پس بایستی نظافت آن بهطور کامل رعایت شود. در مطب های مختص اطفال، فضا بایستی با رنگ های شاد و روشن طراحی گردد تا ترس را از وجود کودک دور نماید.

بخوانید:  هتل مارلیک تهران ، تجربه اقامتی بی نظیر در هتل 3 ستاره مجله گردشگری های هتل روزرو هتل داخلی و خارجی | ariabooking
در فضاهای اینچنینی مانند سالن های زیبایی و فضاهای اداری و همچنین دکوراسیون مطب یکی از بخش ها و فضاهایی که از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشند سالن های انتظار هستند که بیشترین وقت مراجعین در این فضاها سپری میشود به همین دلیل باید زیبایی و جذابیت بالایی داشته باشند و همچنین اولین دیدار و برخورد مشتریان در این فضاها از کسب و کار شما میباشد و باید طراحی دکوراسیون داخلی به راحتی بتواند پرستیژ و نوع شخصیت کاری شما را به خوبی به مشتریان شما منتقل کند ، در همین راستا ما در فضای انتظار این کلینیک زیبایی بیشترین میزان جزییات را به کار برده ایم و توانستیم جذابیت این فضا را به شکل قابل ملاحظه ای افزایش دهیم ، همچنین استفاده از رنگ های که بیشتر در پالت های رنگی سبک های طراحی داخلی کلاسیک و نئو کلاسیک دیده میشوند یعنی رنگ های طلایی که با هنر پتینه ادغام میشوند زیبایی منحصر به فرد و یک فضای یونیک را برای ما پدید آورده اند .

دکوراسیون داخلی مطب مامایی

یکی از مهم ترین بخش های طراحی داخلی کلینیک زیبایی، سالن انتظار است. هزینه ی طراحی دکوراسیون داخلی مطب ها بسته به شرایط ممکن است متفاوت باشد. در خصوص کسب و کارهای مختلف نحوه اجرای دیزاین داخلی تا حدودی متفاوت از فضاهایی مانند خانه است. با این حال اگر قصد تعمیر و نو کردن کلینیک را دارید میتوانید از طریق تماس با کارشناسان و طراحان شرکتهای معتبر و مورد تایید از بهروزترین و آخرین قیمتها مطلع شوید. پیدا کردن جاپارک راحت تاثیر مثبتی روی نظر بیماران درباره مطب شما دارد.

طراحی داخلی مطب مدرن

طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی در حامی ساخت به گونهای است که علاوه بر رعایت تمام مولفهای قسمت بالا، به دنبال رفع تمام نیازهای مراجعه کننده نیز است و ایجاد حس رضایت مراجعه کننده و کارفرما برای تیم طراحی دکوراسیون حامی ساخت در وهله اول قرار اصول طراحی داخلی مطب دندانپزشکی دارد. مشکی: به طور کلی، مشکی رنگی است که استفاده زیاد از آن در طراحی داخلی هر فضایی، منجر به ایجاد احساسات منفی و افسردگی می شود. یکی از مهمترین اقداماتی که در طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی انجام میشود، انتخاب رنگ است. نور مخفی و لامپهای تزئینی در سالن انتظار یکی از عنصرهای تاثیرگذار است. این قاعده در تمام بخشهای طراحی دکوراسیون کلینیک زیبایی از جمله طراحی دیزاین اتاق لیزر نیز صدق میکند؛ به عنوان مثال نورپردازی در اتاق لیزر باید بر اساس اصول انجام شود که عمل لیزر کردن را برای کارکنان آسان سازد. در نتیجه برداشتن و یا اضافه نمودن تیغه هایی در مطب، تعویض مدل و رنگ کاشی ها و سرامیک های به کار رفته شده در مطب، رفع نم زدگی یا فرسودگی، عوض کردن دیوار پوش ها و..

هر چقدر ابعاد اتاق مشاوره نزدیک به ۳ و ۴ متر باشد کاربردی تر و مناسب تر است و در صورت بزرگتر بودن فضا، میتوان با پارتیشن آن را تقسیم بندی کرد. در طراحی داخلی مطب ها و مراکز درمانی روانشناسی در کل فضا و محیط را به دو دسته می توان تقسیم بندی کرد. با توجه به اینکه کلینیکها بخشهای مختلفی را شامل میشوند نمیتوان قیمتی کلی و مشخص بیانه کرد؛ زیرا طراحی و پیاده سازی طراحی دکوراسیون، در هر بخش از کلینیک نیازمند متریال و رعایت نکات مخصوص خودش است. همانطور که گفتیم دکوراسیون بیمارستان های مخصوص کودکان باید به گونه ای طراحی شده باشد که محیطی آرامش بخش ایجاد کرده و استرس موجود در کودکان را کاهش دهد، استفاده از سرگرمی های جذاب و مورد علاقه بچه ها، همچنین المان هایی که موجب افزایش انرژی مثبت در محیط می شود، تاثیر زیادی در ایجاد یک فضای مطبوع و مناسب برای کودکان دارد.

دکوراسیون داخلی مطب دکتر